Projects Details
Void Evolution due to Electromigration | |
Project Number | P23296 |
Principal Investigator | Siegfried Selberherr |
Scientists/Scholars | Roberto Lacerda de Orio Josef Weinbub Wolfhard Zisser |
Scientific Fields | 2521, Mikroelektronik, 40%
2524, Physikalische Elektronik, 0% 1133, Computerunterstützte Simulation, 20% 1114, Numerische Mathematik, 10% |
Keywords | electromigration, reliability, physical modeling, interconnect, simulation |
Approval Date | 8. March 2011 |
Start of Project | 30. June 2011 |
End of Project | 29. June 2015 |
Additional Information | Entry in FWF Database |
Abstract |
In modern integrated circuits interconnects are arranged in several levels of metalization, possibly containing several millions of interlevel connections. The continuous scaling of the interconnect lines results in increased operating current densities and temperatures. Under these conditions, electromigration has become a major reliability concern and posed several challenges for interconnect design and fabrication. In the scope of this project a general electromigration void evolution model will be theoretically and numerically investigated. The influence of the various driving forces for atomic transport along the void surface in connection with the local geometric properties of the interconnect will be analyzed. The model will be implemented in a simulation tool following a careful study of the corresponding numerical algorithms. Special attention will be paid to evaluation and implementation of suitable numerical methods for fully three-dimensional simulations. The model implementation will be validated by comparison of simulation results with the available literature data and relevant experiments. |
Kurzfassung |
Leiterbahnstrukturen in modernen Integrierten Schaltungen sind in mehreren Ebenen organisiert, wobei die Anzahl von Durchkontaktierungen zwischen den Ebenen bereits mehrere Millionen betragen kann. Die fortschreitende Miniaturisierung der Verbindungsstrukturen führt zu hohen Stromdichten und Temperaturen, die wiederum die Elektromigration begünstigen. Dadurch ist die Elektromigration zum Hauptproblem für die Zuverlässigkeit der Leiterbahnstrukturen avanciert und stellt eine Herausforderung für den Entwurf und die Fertigung der Metallisierung dar. Im Rahmen dieses Projekts wird ein allgemeines Elektromigrationsmodell für das Verhalten der Lunkerstrukturen entwickelt und numerisch implementiert. Die Einflüsse der einzelnen treibenden Kräfte für das Verhalten der Lunkerstruktur im Zusammenhang mit geometrischen und mikrostrukturellen Eigenschaften werden untersucht. Besondere Aufmerksamkeit liegt in der Entwicklung eines effizienten numerischen Algorithmus, wofür alle früheren Ansätze gründlich studiert werden. Am Ende wird die Verifizierung der Modellimplementierung durch einen Vergleich mit relevanten experimentellen Ergebnissen vorgenommen. |
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